Bu Blogda Ara

3 Eylül 2022 Cumartesi

TANRIÇALAR (KYBELE, DEMETER, HERA VE VESTA)

 

 TANRIÇALAR (KYBELE, DEMETER, HERA VE VESTA)

 

Tanrıça, her evde yıllarca söylenen melodik bir ezgi gibidir. Bu ezgiyi her defasında dinler dilimizden düşüremeyiz. Tanrıça, bu ezginin hayat ile bütünleşmiş yansıması hatta kendisidir. Bir kadın hakkında bir şey duyduğumuzda aklımıza gelen ilk şeydir. Günümüzün kadınları ataları gibi sadece uysal anneler değil, aynı zamanda önlerine çıkan her engeli omuzlayan ve başarıya ulaşan dinamik savaşçılardır.


Tanrıçalar, toplumun erkek meslektaşlarından üstün gördüğü olağanüstü kadınlardır. Doğanın arkasındaki yaratıcı güç oldukları düşünülmüş ve doğal dünyanın gücü için saygı görmüşlerdir; doğurganlık, doğanın dengesi, yeniden doğuş ve yaşamın kendisi. Doğurma yetenekleri onları hem fiziksel hem de ruhani dünyalarda güçlü kılıyordu. Güzellik, zekâ ve zarafet ile donatılmışlardır. Binlerce yıl boyunca Tanrıçaların doğanın arkasındaki yaratıcı güç olduğu düşünülmüştür. Güzellik, zekâ ve zarafet ile donatılmışlardır.


Tanrıçalar tanımlanması ve anlaşılması zor olan kadim bir ilah türüdür. "Tanrıça" kelimesi kendi başına güç anlamına gelir ve tanrıçalık kavramı doğduğunda bugün bildiğimizden çok daha farklıydı. Tanrıçalar doğa, kehanet güçleri, doğurganlık ve annelikle yakından ilişkiliydi.


Tanrıça Kelimesinin Kökeni

'Tanrıça' kelimesi eski Yunanca 'thea' kelimesinden gelmektedir. Bu, kimliği veya kökeni ne olursa olsun herhangi bir kadın tanrı için kullanılan geniş bir terimdi.  Kelimenin kullanımı o zamandan beri sadece en yüksek mertebedeki kadın tanrıları tanımlayacak şekilde daraltılmıştır. Tanrıçaların dişiliğin, güzelliğin ve gücün nihai kaynağı olduğuna inanılır. Başarı ve bilgeliği temsil ederler.


Tanrıçaların mitolojisi, çok çeşitli kültürlerde dişil tanrısallığın kökeni, doğası ve evrimi üzerine yenilikçi bir araştırmadır. İnsan ırkının en eski zihinsel ortamına, doğaüstü güçlere ve ilahi varlıklara dair atalarından kalma hayallerine dair anlayışımızı yeniden gözden geçiriyor.

En eski halklar arasında, dişil ilahi ruhani yaşamda kilit bir role sahipti. Ancak zaman içinde bu pagan inançlar ve ritüel uygulamalar damgalanmış, bastırılmış ve hatta yok edilmiştir. Tanrıçaların Mitolojisi, Mısır, Yunan, Roma, Kelt ve Mezopotamya dahil olmak üzere birçok kültür ve uygarlık üzerine yapılan araştırmalarla ihmal edilen bu tarih olarak karşımıza çıkıyor.


Tanrıça Kybele

Antik çağlara bakıldığında, çok tanrılı dinlerin yaygın olduğu görülmektedir. İnsanlar hayatlarıyla ilişkilendirdikleri her türlü durumu ve olayı bir ilah ile bağdaştırmaya çalışmışlardır. Bu ilahın cinsiyeti, olay ve durumun niteliğiyle şekillenirdi. Örneğin; doğurganlık kadın ile bağdaştırıldığı için doğum tanrısı da bir tanrıça olurdu. Avcılık ve toplayıcılığın yaygın olduğu çağlarda bereket kadınlık ile ilişkilendirilmiştir. Bu da birçok uygarlıkta karşımıza çıkan “bereket tanrıçası” figürünü doğurmuştur.


Hitit, Frigya ve Hellen uygarlıklarını etkilemiş olan ―Ana Tanrıça Kültü ile ilişkilendirmiş, bunların Hititler‘in Hepat‘ı, Geç Hititler‘in Kubaba‘sı, Frigler‘in Kybele‘si ve Hellen Magna Mater‘inin öncülü olan bir tanrıçayı temsil ettiklerini öne sürmüştür.

Antik çağlarda Kybele'ye (ya da Kibele) doğayı ve insanları koruyan bir bereket tanrısı olan büyük Ana Tanrıça olarak tapılırdı. Bu modern zamanda, bize anne kadınların -ve her türden bakıcının- dünyadaki en kutsal güç olduğunu hatırlatıyor. Onlar şefkatli kalpleriyle etraflarındaki herkesi ve her şeyi beslerler. Kybele kokusu, kendi içsel tanrıça doğanızı onurlandırmanız için üretilmiştir.


Kybele Anadolu'nun Frigya Ana Tanrıçasıydı ve modern zamanlarda kızı Astarte kadar yaygın olarak bilinmese de birçok antik kültür tarafından hala saygı görüyordu. Kybele bir tahtta, bir mızrakla silahlanmış olarak ya da bir boğayı yendikten sonra bir aslanın üzerinde dinlenirken temsil edilir. Kybele isminin Kibele ile akraba olduğu düşünülmektedir.

Kibele modern kadının duyularını tatmin edebilir, ancak o her zaman kadınlar için bir şampiyon olmuştur. Antik çağlarda ona büyük Ana Tanrıça, doğayı ve insanları koruyan bir bereket tanrısı olarak tapılırdı.


Kybele Yunan Panteonu‘na girdikten sonra kişiliği Hera, Rhea, Demeter, Gaia, Artemis ve Afrodit gibi tanrıçalara bölünmüş; antik kaynaklarda bazen Zeus‘u annesi Rhea, tarım ve bereket tanrıçası Demeter ve toprak ana olarak Gaia ile özdeşleştirilmiştir. Yunan ana karasında Panteon‘u oluĢturan ve Anadolu Ana Tanrıçası‘nın niteliklerini paylaşan Tanrıçalar içerisinde Artemis, doğaya hakimiyet ve bereket nitelikleri ile kaynağını Anadolu Ana Tanrıçası‘ndan aldığını göstermesi bakımından özellikle önemlidir. Erhat‘a göre Artemis, anayurdu Anadolu‘da Ephesos / Efes‘te Syon Kybele‘si olarak tekrar ortaya çıkmış ve Ana Tanrıça Kybele‘nin görkemli bir devamı olmuştur.


Tanrıça Demeter

Antik Yunan Mitolojisi, Demeter, Bereket Tanrıçası. Cronus ve Rhea'nın kızı, Zeus'un karısı ve Persephone'nin annesidir. (Yunan Mitolojisi) Yunan bereket ve hasat tanrıçası Demeter'in Sicilya'da yaşadığı söylenir.

Demeter, Anadolu’da tapılan Kybele ile özdeşleştirilmiştir. Yunan mitolojisinde büyük saygınlık kazanan Demeter, Kybele gibi doğurganlık ve bereketle değil daha çok bereket tanrıçası olarak rağbet görmüştür. Demeter aynı zamanda Romalılar tarafından da benimsenmiş ve Romalılar tarafından “Ceres” adı ile anılmıştır.


Demeter’i bu kadar saygın bir tanrıça yapan temel unsur, onun kızı Persephone ile olan bağıdır. Bu bağ, onu anneliğin en büyük tanrıçaları arasına sokar. Öyle ki Demeter ve kızı Persephone ile ilgili anlatılan bir mitte Demeter’in annelik yönünün ne kadar ağır bastığını gösterir.


Mitte anneliğin kalıcı bir sembolü olan Demeter'in en bilinen efsanesi, kızı Persephone'nin kaçırılması ve onu geri alma çabaları etrafında döner. Hades tarafından kaçırılan ve Yeraltı Dünyası'na götürülen kızı Persephone'ye karşı büyük bir sevgi beslemiştir. Demeter, kuyunun başındaki zeytin ağacının gölgesinde üzgün bir şekilde oturur. Bu Demeter annesinin ne kadar kötü bir durumda olduğunu gösterir. Kendisini işe yaramaz ve kısır olarak hisseder. Ne yapacağını bilmez halde öylece bekler. Persephone gelene kadar bütün hayatı durdurur. Tohumların büyümesine izin vermez ve kıtlığı başlatır. Kıtlıkla birlikte insanlar tanrılara isyan etmeye başlar. Buna duyarsız kalamayan baştanrı Zeus durumu düzeltmeye çalışır ve Hades ile Demeter’i bir araya getirir. Hades ile anlaşma yapan Demeter, yılın belirli zamanlarında kızı Persephone’nin yeryüzüne çıkışını kutlamak için ilk baharın gelişini sağlar.


Bu mitte de anlaşıldığı gibi annelik mitolojilerin ana kaynağını oluşturan temel unsur olmuştur. Demeter’in kızına duyduğu derin sevgi, anne-çocuk ilişkilerinin her dönemde ne kadar önemli olduğunu ortaya koymuştur.


Tanrıça Vesta

Roma'nın ev ve ocak tanrıçası Vesta, Satürn'ün ya da Ops'un kızıydı. Kültü 1 Mart'ta (diğer adıyla Vesta Günü) büyük bir törenle kutlanırdı; bu aynı zamanda her ayın kalenderi ve nones'ten önceki beşinci günü (Ides'ten dokuz gün önce) işaret ederdi. Vesta Bakireleri Roma'da onun kutsal ateşini korur ve Roma'nın refaha kavuşması için ateşin yanmaya devam etmesini sağlamak üzere sürekli tetikte olurlardı.


Tanrıça Vesta, Roma’da ocağın koruyucusuydu. Vesta kutsal bir tapınakta, yanındaki rahibeleriyle birlikte yaşar ve orda yanan ocağın yanık kalmasını sağlarlardı. Bu ateş her yılın sonunda söndürülür ve yeni yılda odun parçaları ile tekrar yakılırdı. Vesta, bembeyaz bir elbise ile adeta gözleri kör ederdi. Ona bakmak imkansızdı.  


Roma’da Hıristiyanlığın ateşi söndürüp ayine son vermesine kadar yaklaşık 6 yüzyıl hiç sönmeyen Vesta ateşi geleneği çok eskilere dayanan bir gelenekti. Vesta tapınağı, Romalılar için bir güven göstergesiydi. O ateş yandığı sürece Romalı erkekler ve kadınlar kendilerini güvende hissederlerdi.


Vesta, Yunan tanrıçası Hestia’nın Roma’daki karşılığıydı. Vesta “ocak” demekti. Ocak yani “ev”. Vesta evi ve aileyi temsil ederdi. Vesta, sadece Romalılarda değil, birçok toplumda saygıyla tapılmış ve tapınağına büyük merak uyandırmıştır. Hıristiyanlık yaygın bir din haline gelene kadar önemini korumuş, kilise zamanla Vesta tapınağının yerini almış ve Vesta, tarihte mitolojik bir bakire olarak kalmıştır.


Tanrıça Hera

Hera adının, "kadın, ana” anlamına gelen Yunanca sözcükten türemiş olduğu yaygın olarak kabul edilir. Mevsimlerin Hera'nın dadıları olması da onu eski ana tanrıçanın mirasçısı durumuna sokar; bu yönüyle Hera bitkilerin anası, ürünlerin koruyucusu ve bereket kaynağıdır. Yine bu yönüyle bitki yılının tanrıçasıdır dolayısıyla da mitte ona dadılık eden üç mevsim (ilkbahar, yaz ve kış) onun gözünde kutsaldır.


Hera Tanrıların ve Tanrıçaların Kraliçesidir. Kadınların, anneliğin ve korunmanın Tanrıçası olduğu kadar evliliğin ve samimiyetin de koruyucusudur. Hera'nın mitolojideki rolü, yaratılışını, evliliklerini ve fetihlerini çevreleyen birçok farklı mit ile karmaşık bir roldür.

Tanrıça Hera, evlilik ve aile tanrıçası, göklerin imparatoriçesi, mavi gözlü ve saçlı genç bir kadın olarak temsil edilir. Kıyafeti genellikle bir cübbe ve yıldızlarla süslü bir taçtan oluşur.


Antik Yunan'da Hera kadınların, evliliğin ve doğumun tanrıçasıydı. Evli kadınları kısırlıktan korur, doğumlarına yardımcı olur ve çocukları zarardan korurdu. Tanrıların kralı Zeus'un (Roma mitolojisinde Juno) karısı olduğuna inanılırdı.

Yunan mitolojisinde Hera evlilik ve kadın tanrıçasıdır. Olimposlu tanrılar düzenine katılmadan önce esasen bir bereket tanrıçası olduğu düşünülmektedir. Geleneksel olarak güzel, ancak kıskanç ve intikamcı olarak tanımlanmıştır.


Hera 'ya yıl boyunca üç farklı biçimde ve tapmakta tapındırdı. İlk baharda bakire Hera Partenos'tu, yazın kendini geçekleştiren Hera Teleia olurdu, kışın ise ona dul Hera Kera olarak tapılırdı. Hilal, dolunay ve son dördünde onun korumasındaki tarımın üç evresinin simgeleriydi. Hera'nın üç yönü, kadının hayatındaki üç dönemi temsil eder; ki bu dönemler onun rahibeleri ve yardımcıları tarafından ayinlerle kutlanırdı. 


Sonuç olarak, yazımda Anadolu, Antik Yunan ve Roma'da önemli yer tutan tanrıçaların bazılarına yer verirken şunu görüyoruz; kadın, tarihin her evresinde güçlü bir karakter ortaya koymuş, insanlar tarafından tanrılaştırılmış ve ataerkil toplum yapısında bile kendine yer bulmuştur. Tanrı kadar Tanrıçalık da mitolojik hikayelerin ana temasını oluşturmuştur.